Wat is artrose?

Artrose, ook wel ‘gewrichtsslijtage’ genoemd, is de meest voorkomende gewrichtsaandoening. Het kan in alle gewrichten voorkomen maar komt meestal voor in de heup en de knie. Artrose is een aandoening waarbij het gewrichtskraakbeen slechter wordt of zelfs kan verdwijnen. Kraakbeen zorgt er mede voor dat het gewricht soepel en pijnloos kan bewegen en heeft een schokdempende werking. Wanneer dit kraakbeen verslechterd, kan het gewricht minder soepel bewegen, pijnlijk worden en minder goed schokken opvangen. Als reactie gaat u minder bewegen wat weer stijfheid en slappe spieren veroorzaakt. Er kunnen ook ontstekingen in de gewrichten ontstaan. Het gewricht wordt dan behalve pijnlijk ook warm en gezwollen

Wat merkt u van artrose?

De invloed van artrose op uw dagelijkse leven hangt af van hoe de aandoening zich ontwikkelt. Dat is bij iedereen anders. Bij artrose van heup en/of knie overheersen meestal de pijnklachten. Andere klachten kunnen zijn ochtend-/startstijfheid, verminderde beweeglijkheid, afname van spierkracht en stabiliteit en een verminderde conditie. Geleidelijk kunnen problemen ontstaan met allerlei activiteiten zoals lopen, traplopen, in en uit de auto stappen, fietsen of schoenen aantrekken. Door toename van artrose kan de pijn verergeren, de beweeglijkheid van het gewricht verminderen en de spierkracht verder afnemen. Sommige mensen ondervinden thuis of op hun werk serieuze problemen. In een ernstige vorm van de aandoening kan de stand van de botten veranderen en daardoor de lichaamshouding.

Behandeling bij artrose:

Het proces, waarbij de kwaliteit van het gewrichtskraakbeen achteruit gaat, is niet te stoppen. De kwaliteit van het kraakbeen kan niet verbeterd worden. U kunt wel, met behulp van fysiotherapie, dit proces minder snel laten verlopen en de gevolgen van de aandoening beïnvloeden. Tijdens de individuele oefentherapie leert u om, bij het uitvoeren van uw dagelijkse activiteiten, op een goede manier met de pijn en de stijfheid om te gaan. Daarnaast verbeterd de kracht en stabiliteit van het gewricht zodat de pijn verminderd. Mensen met meer kracht en stabiliteit in het gewricht ervaren veel minder beperkingen. Samen met de fysiotherapeut ontdekt u wat uw lichaam aan kan. Ook kunt u trainen om uw conditie te verbeteren. Daarnaast krijgt u advies over wat u zelf kunt doen en welke bewegingen voor u geschikt zijn, en leert u meer over het belang van voldoende bewegen. Gaandeweg bent u in staat beter met de klachten te leven en met vertrouwen te bewegen en kan geleidelijk de pijn afnemen of verdwijnen.