Wat is COPD?

Chronische Obstructieve Longziekten is de Nederlandse vertaling van de afkorting COPD. COPD is een langdurige ontsteking van het slijmvlies van de luchtwegen die niet genezen kan worden. Deze begint vaak met extra slijmvorming. Later beschadigt de ontsteking de longen. Kleine luchtwegen verliezen hierdoor op den duur hun stevigheid en de longen worden minder rekbaar. Verkoudheid, luchtweginfecties of prikkelende lucht, zoals rook, verergeren de ontsteking van het slijmvlies in de luchtwegen.

Wat merkt u van COPD?

Patiënten met COPD hebben het meest last van kortademigheid, hoesten, overtollige slijmproductie en een piepende ademhaling. Fysieke activiteiten zullen deze klachten verergeren waardoor deze zoveel mogelijk vermeden zullen worden. Hierdoor kunnen patiënten merken dat ze conditioneel achteruit gaan en minder kracht hebben. Het is echter extra belangrijk dat uw conditie niet in een neerwaartse spiraal terecht komt. Als u minder beweegt, zullen de klachten juist eerder optreden en uw mogelijkheden steeds verder afnemen. Dat is jammer, want uw fysiotherapeut kan u leren hoe u, door te bewegen, uw klachten zoveel mogelijk kunt beperken.

Tot slot kunnen depressieve gevoelens, angst en een verminderd sociaal contact bijdragen aan de gezondheidstoestand en vormt dit een belangrijk aangrijpingspunt voor de fysiotherapiebehandeling.

Behandeling bij COPD:

Fysiotherapie kan bijdragen aan een effectievere manier om slijm op te hoesten, een betere ademhaling en helpen om uw conditie op peil te houden. De fysiotherapeut leert u een methode om zo effectief mogelijk slijm op te geven. Hierdoor komt u ook sneller van luchtweginfecties af. Als u moeite heeft met ademen, leert u van de fysiotherapeut een betere ademhaling die u toe kunt passen als u zich inspant. Zo houdt u activiteiten langer vol en krijgt u er ook weer meer plezier in. Ook kan de fysiotherapeut u op een deskundige manier begeleiden met het verbeteren of op peil houden van uw conditie. Wellicht vindt u dit moeilijk of durft u zich niet goed in te spannen omdat u steeds benauwd wordt. De fysiotherapeut kan u uitleggen wat u juist wel en wat u beter niet kunt doen. De fysiotherapeut kan voor u een trainingsprogramma opstellen om uw conditie te verbeteren. Daarnaast krijgt u specifieke oefeningen om de kracht te verbeteren van bepaalde ademhalingsspieren. Hierdoor zijn deze spieren beter in staat om de borstkas uit te zetten zodat het makkelijker wordt voor de longen om te ademen. Uw zelfvertrouwen groeit en u kunt daarna ook zelf meer gaan bewegen.