Etalage benen

Etalagebenen

Wat zijn ‘etalagebenen’?

Claudicatio Intermittens, ook wel ‘etalagebenen’ genoemd, heeft zijn naam te danken aan het veelvuldig stilstaan voor etalages van patiënten die bij het lopen pijn in de benen ondervinden ten gevolge van een vernauwing of afsluiting van een slagader naar of in de benen. De slagader naar of in de benen wordt vernauwd door een verkalking van de wand van de ader. De slagaders zijn verantwoordelijk voor het transporteren van zuurstofrijk bloed. Als de wand van een slagader vernauwd is, kan er minder zuurstofrijk bloed getransporteerd worden naar het been. Hierdoor krijgen de spieren geen zuurstof terwijl ze dat tijdens inspanning meer nodig hebben dan in rust.

Wat merkt u van etalagebenen?

Als spieren geen zuurstof krijgen tijdens een activiteit, kan dit leiden tot pijnklachten. Daarnaast kan een verzuurd, vermoeid of krampachtig gevoel worden ervaren tijdens bijvoorbeeld lopen. Als u stilstaat, komen de spieren tot rust en kan het zuurstoftekort worden aangevuld. De klachten nemen dan weer af. Bij extra inspanning, bijvoorbeeld tempoversnelling, zullen de klachten eerder optreden omdat er dan meer zuurstof wordt gevraagd. Ook bij een lage temperatuur zijn er sneller klachten omdat de bloedvaten door de kou iets samentrekken.

De pijn die optreedt tijdens het lopen kan uw dagelijks leven behoorlijk verstoren, zowel thuis, op uw werk, als met uw sociale contacten. Bovendien vermindert uw conditie als u door de klachten te weinig beweegt. Als de aandoening langer bestaat, kunt u ook last krijgen van koude voeten, het ontbreken van een onderhuidse vetlaag of verdikte teennagels. Wondjes aan voet of been genezen minder goed en gaan soms zweren.

Behandeling bij etalagebenen:

De fysiotherapeut helpt u om in beweging te blijven en de problemen door ‘etalagebenen’ te verminderen in uw dagelijkse leven. Samen streeft u naar een zo groot mogelijke zelfstandigheid.

Met een goede aanpak zullen de klachten op den duur meestal niet verder toenemen of zelfs afnemen. Kortom: u kunt er veel baat bij hebben. Als deskundige van het menselijk bewegen kan de fysiotherapeut bepalen wat voor u de juiste aanpak is en u daarin begeleiden.

Doordat lopen vaak pijn gaat doen, gaan veel mensen met ‘etalagebenen’ op een andere, geforceerde manier lopen. Dit is bedoeld om klachten te vermijden, maar kost veel energie en is op den duur juist hinderlijk. Looptraining onder begeleiding van de fysiotherapeut blijkt daarom heel effectief te zijn. Onder deskundige begeleiding leert u de coördinatie verbeteren en u kunt steeds verder lopen zonder pijn.