Hernia operatie

Wat is een hernia?

Een hernia is een ander woord voor uitstulping. Een uitstulping van een tussenwervelschijf in de wervelkolom komt het meest voor. Met name in de onderrug. Een tussenwervelschijf is een soort kussentje dat tussen elke twee wervels ligt. De tussenwervelschijven zorgen voor een verhoging van de elasticiteit en bewegingsmogelijkheid van de wervelkolom. Bij een uitstulping van een tussenwervelschijf kan de schijf op een zenuw drukken. De zenuwen in deze regio lopen vanuit de wervelkolom naar de benen of armen. Hierdoor kunnen er klachten ontstaan in de regio waar de hernia zit en het gebied waar de zenuw heen gaat: een arm of een been.

Wat merkt u van een hernia?

Een hernia kan zorgen voor veel verschillende klachten. In de meeste gevallen heeft u bij een hernia pijn in het gebied waar de hernia zit. Wanneer de hernia in uw onderrug zit, kunt u last hebben van uitstralende pijn in één of beide benen en/of de bil. De pijn strekt zich soms uit tot onder de knie en soms tot in de voet. Daarnaast kan de pijn toenemen bij persen, hoesten of niezen. Het kan ook voorkomen dat uw peesreflexen zijn verminderd. Het kan voorkomen dat u minder kracht heeft in de spieren die normaal gesproken aangestuurd worden door de zenuw die nu bekneld is. Tot slot zorgt een zenuw ook voor gevoeligheid van het huidgebied waar de zenuw heen loopt, deze kan ook verhoogd, verminderd of verandert (tintelingen) zijn door de beknelling.

Behandeling na een hernia operatie:

Niet iedere hernia hoeft geopereerd te worden. Voorop moet staan dat de patiënt klachten moet hebben die door de hernia kunnen worden verklaard. Als dat het geval is dan is nog maar voor 1 op de 7 patiënten operatie aangewezen. In het meeste geval verdwijnen de klachten vanzelf, eventueel ondersteund met fysiotherapie, gedoseerde rust en pijnstillers. Een operatie, hoe weinig ingrijpend die ook kan zijn, beschadigt de rug. Dit moet niet onnodig gebeuren. Het tijdstip van operatie hangt in grote mate af van de ernst van de pijn. In het algemeen houdt men aan niet eerder dan na 6 weken te opereren, tenzij er spoed vereist is. Vallen de pijnklachten wel mee dan wordt vaak langer afgewacht.

Door het doen van oefeningen kunt u de ruimte tussen uw wervels normaliseren waardoor er minder druk staat op je tussenwervelschijf en door uw rugspieren te versterken ervaart u minder pijn en kunt u uw rug weer meer gaan belasten. De fysiotherapeut kan u helpen met gerichte adviezen om de pijn te verminderen en hiermee om te gaan. Wanneer u er klaar voor bent, zal u de oefeningen gaan opbouwen zodat uw rug ook daadwerkelijk sterker zal worden en u uw belasting kunt gaan opbouwen via het persoonlijk opgestelde oefenprogramma.